fredag 16 april 2010

Förrådsstädning, surdegsbröd och utebus...

Den här torsdagen kommer att gå till historien som slängtorsdagen, trots att jag hade en etta och Kirsi en två när vi köpte huset så har vi verkligen lyckats fylla våra förråd. Igår bar jag ut hela förrådet på gården och bar bara in sånt jag tror vi kan ha användning av och sådant som jag vet att Kirsi skulle döda mig om jag slängde...typ..alla böcker årskusrs 1-6, 6-9, gymnasiet, handelshögskolan samt gamla smycken, fitness vhs, hundra gamla vhs filmer, cd-skivor, lp-plattor och bowlingpriser m.m Man vet ju aldrig när man får lust att damma av en gammal Jane Fonda vhs och köra lite i vardagsrummet. Den som spar han har.... Men men men jag bad en stilla bön att Kirsi inte skulle sakna vissa andra saker och slängde mer än hälften av allt vi hade i förrådet. Underbart! Vårstädning!

Som om inte detta projektet var tillräckligt gav jag mig äntligen på att baka surdegsbröd, eftersom jag har en tendens att glömma av att mata mina surdegar så blir processen innan ganska lång eftersom jag får börja om hela tiden. Men men men skam den som ger sig och äntligen fick jag använda den underbart snygga kitchen aid maskinen vi köpte.
Det började med ett besök på bokmässan där vi såg Helene Johansson baka bröd, vi blev inspererade vilket ledde till att vi köpte hennes bok vilket ledde till inköp av en snuskigt dyr kitchen aid vilket inte ledde till att vi bakade speciellt mycket bröd. Men igår blev det iallafall skållat havrerågbröd, och det blev riktigt gott! Jag tror jag hittat en ny passion, på lördag ska jag baka brunkans långa, det ser riktigt gott ut, bakat på grahamssurdeg.

När allt bök och stök var klart hämtade jag Jossan på dagis och vi gick direkt till lekplatsen där vi träffade Meja, Matteo, Erik, Noel och Noels lillebror som jag inte kan namnet på. Vi höll igång ute till 17-tiden då vi gick in, Jossan testade pappas bröd som fick väl godkänt och pappa började med middagen.

Efter middagen pratade vi med farfar i telefon innan mamma och Jossan hade sångstund och vi avslutade med att se på video när Jossan var bebis. På videon upptäckte vi att Jossan har nappen som klistrad i munnen hela tiden medans Johanna suger en till två gånger och spottar ut den. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker att det är bra eller dåligt att hon inte verkar gilla napp.

När Jossan somnat bestämde sig Johanna för att vara vaken ett lite tag...till typ 02-03 någon gång.....så man är lite trött såhär på fredagsmorgonen.

Nu börjar nedräkningen, på tisdag börjar jobbet igen, jag har bestämt mig för at behålla bloggen men ambitionsnivån kommer nog sänkas ytterligare.

Ha en under bar fredag!

Pappa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar